
BITÓ László
ÁBRAHÁM ÉS IZSÁK
A Biblia egyik legismertebb, magát a művet nem olvasók körében is
tudottnak feltételezhető története Ábrahám esete fiával, Izsákkal.
Későn született, szinte csodának tekinthető fiúgyermekével, akit az Úr
felszólítására, parancsára - áldozati állatként fel kell áldoznia, meg
kell ölnie. A történetét a Biblia egyik legszebb, legmélyebb epikus
darabjának tartja szinte kivétel nélkül mindenki, az esemény azonban -
éppen mivel az Ószövetségben nagyon is szikáran, értelmezés nélkül, a
tiszta epika szabályai szerint mondatik el - az értelmezések
garmadáját váltotta ki, amelyek felettébb nagy szóródást mutatnak az
engedelmesség (mármint Ábrahám engedelmessége) panegirikus
dicséretétől Isten abszurditásának (adta, visszaveszi, mégis
visszaadja) elemzéseitől egészen a blaszfémikus, Isten-ellenes
"humanista" nézőpontokig. Bitó László regénye két szempontból nyújt
újat a láthatólag végtelen interpretációs áradatban. Mindenekelőtt
magát a történetet úgy beszéli el, ahogy az - feltehetőleg - valóban
megtörtént vagy megtörténhetett volna. Az író - hatalmas
szaktudományos ismeretanyag birtokában - szinte életre kelti azt a
mitikus ősidőt, amikor Ábrahám és törzsének tagjai pásztorkodással,
nomadizálással foglalkozva élték szigorú, vallási szabályok által
körülményesen meghatározott életüket. A regény igen hatásos
valóságfelidéző ereje a művet messze a szokványos történelmi regények
fölé emeli, szerzője alapos tájékozottsága okán ismeretterjesztő
műként is kiemelkedő. Bitó László azonban nem éri be ennyivel, neki új
és eredeti mondandója van magáról az alaptémáról is. Az ő felfogása
szerint Ábrahám története az ideológiai gyilkosság, az intézményesült,
intézményesített erőszak, a jó ügy érdekében és "parancsára"
végrehajtott kegyetlenség paradigmája. Ezt az értelmezést azonban
olyan finom tapintattal viszi végig, hogy az - minden modernitása
ellenére - nem zavarja a történetfelidézést, de nem zavarhatja a
vallási érzékenységeket sem.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|